19. december 2017

Tortur, voldtægt, udnyttelse og indespærring er dagligt mareridt for tusindvis af mennesker på flugt i Libyen. Men i stedet for at gøre en ende på overgrebene hjælper Europa Libyen med at fastholde mennesker i dette helvede. Ved at træne og forsyne den libyske kystvagt med skibe til at transportere migranter tilbage til landet medvirker europæiske ledere til de ubeskrivelige, menneskelige lidelser.

Flere end 20.000 migranter, flygtninge og asylansøgere tilbageholdes uden nogen ide om, hvornår eller om de nogensinde vil blive løsladt. Vilkårene, de holdes under, er fuldstændigt umenneskelige – uden adgange til tilstrækkelig mad, vand eller lægehjælp. De bliver behandlet brutalt; tortur, voldtægt – og endda solgt.

Det er yderst vigtigt, at vi kræver, at libyske og europæiske ledere beskytter migranter og mennesker på flugt mod de forfærdelige krænkelser, der foregår i Libyen lige nu.

Hvorfor haster det? 20.000 migranter og mennesker på flugt sidder fast i Libyen, og de er nu overladt til militser og bevæbnede gruppers nåde. De lider under uhyggelige menneskerettighedskrænkelser.

Skriv under på vores krav til de libyske og europæiske ledere:

• Alle migranter og mennesker på flugt skal løslades og de vilkårlige tilbageholdelser skal standses
  • Alle anklager om tortur og anden mishandling skal undersøges, og de ansvarlige skal retsforfølges ved en retfærdig retssag
  • Samarbejdet om migration skal revurderes, så migranter og flygtninges menneskerettigheder beskyttes
  • UNHCR skal formelt anerkendes, og organisationer skal have mulighed for at udføre deres arbejde med at beskytte asylansøgere og mennesker på flugt i Libyen.