08 dec, 2005, kl 10:16

Amnesty overrækker Folketingets præsidium 145.000 underskrifter med støtte til et udtrykkeligt forbud mod tortur i dansk straffelov. Det sker på Christiansborg Slotsplads lørdag 10. december kl. 16.00 i forbindelse med et fakkeltog på FN's menneskerettighedsdag.

Justitsminister Lene Espersen har oplyst, at hun nu vil undersøge mulighederne for et særskilt forbud mod tortur i straffeloven. Dermed har ministeren sendt et signal om imødekommenhed overfor et længe stillet krav fra bl.a. Amnesty International. Med overrækkelsen af underskrifterne vil Amnesty vise, at der er stort folkeligt arrangement i kravet.

Folketingets Præsidium repræsenteret af Svend Auken og Helge Adam Møller vil modtage underskrifterne og holde tale på Christiansborgs Slotsplads. Der vil ligeledes være taler af Amnestys generalsekretær Lars Normann Jørgensen og af den kurdiske menneskerettighedsforkæmper Widad Akrawi.

Amnesty-medlemmer fra hele landet kommer til København for at deltage i overrækkelsen og i fakkeltoget. Christiansborg Slotsplads vil blive lyst op af levende lys, og der vil blive pyntet juletræer med postkort udformet som paragraftegn. Gospelkoret Kefas står for underholdningen.

Amnestys ønske om et forbud mod tortur støttes også af Red Barnet, Folkekirkens Nødhjælp, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors, UNICEF, DevoLex, Mellemfolkeligt Samvirke, IBIS, FN-forbundet og Dansk Retspolitisk Forening. Kampagnen støttes også af Amnestys afdelinger i bl.a. Sverige, Chile og Japan, hvor tortur er forbudt ved lov.

Arrangementet sponseres af The Dancefloor & La Hacienda og Copenhagen Catering

Læs mere om arrangementet: http://www.amnesty.dk/10dec