Se også:Gode nyheder og resultater 2012Gode nyheder og resultater 2011Gode nyheder og resultater 2010

Dødsdømte Meriam Ibrahim løsladt

Juni, 2014: Efter et massivt pres fra over 1 million Amnestymedlemmer og aktivister blev den sudanesiske kvinde Meriam Ibrahim løsladt. Meriam blev i maj 2014 dømt til døden for religiøst ”frafald” og til piskning for ”utroskab”, fordi hun er er gift med en kristen mand.

Li Yan får en ny retssag
Juni, 2014: Den 43-årige kinesiske kvinde Li Yan blev i 2011 dømt til døden for mordet på sin voldelige ægtemand. Højesteret har efter flere års pres nu endeligt bestemt at bremse henrettelsen og lade hende få en ny retssag.

Mozambiques parlament trækker diskriminerende lovtekst tilbage

April, 2014: Mozambiques parlament har meldt ud, at de vil ændre en lovtekst, som ville have givet straffrihed til voldtægtsmænd, der giftede sig med deres ofre. Ændringen sker efter et massivt internationalt pres.

Mærkningsordning for politibetjente på vej

April, 2014: Amnesty har i lang tid kæmpet for en praksis, hvor politiets uniformer bliver mærket med en form for ID, således at betjentene altid kan identificeres efter en politiaktion. En sådan ordning er nu endelig på vej.

Hjælp på vej til danske transkønnede
Marts, 2014: Et nyt lovforslag fra regeringen vil betyde, at transkønnede danskere i fremtiden ikke tvinges til at blive kastreret eller få en psykiatrisk diagnose for at kunne foretage et juridisk kønsskifte. Forslaget glæder Amnesty, som længe har arbejdet for at ændre lovgivningen i Danmark.

Afghanistans præsident bremser kontroversiel lov
Februar, 2014:

Efter internationalt pres har Afghanistans præsident Hamid Karzai besluttet, at han alligvel ikke skriver under på et kontroversielt lovforslag, som ville forhindre familiemedlemmer i at vidne mod hinanden i sager om vold og voldtægt.

Gode nyheder og resultater fra 2013

Pussy Riot på fri fod

December: Maria Alyokhina og Nadezhda Tolokonnikova er endeligt blevet løsladt. De to medlemmer af Pussy Riot er blevet tildelt amnesti for deres dom fra august sidste år på to års fængsel for en protestoptræden mod præsident Putin i en katedral i Moskva.

Mabruk bin Ali al-Sai'aris slipper for dødsstraf
December:

Den saudiarabiske mand, Mabruk bin Ali al-Sai'aris, blev dømt til døden efter en uretfærdig retssag. Hans henrettelse var planlagt til den 19. december, men efter et stort internationalt pres på myndighederne skal retssagen mod ham i stedet gå om.

Vladimir Akimenkov løsladt i Rusland
December: Den russiske aktivist blev fængslet i 2012 sammen med Artiom Saviolov og Mikhail Kosenko efter en demonstration på Bolotnayapladsen i Moskva. Deres sag var en del af Skriv for Liv i 2013.

Yorm Bopha løsladt mod kaution

November: Den cambodjanske aktivist, Yorm Bopha, blev løsladt mod kaution i slutningen af november. Løsladelsen sker efter et massivt pres fra aktivister over hele verden.

Yorm Bopha forlader fængslet

USA underskriver våbenhandelstraktaten

September: 19 nye stater har nu underskrevet FN's våbenhandelstraktat, heriblandt verdens største våbeneksportør, USA. Dermed har 107 lande valgt at skrive under, og over 10 års arbejde for Amnesty International har for alvor båret frugt.

15-årigt voldtægtsoffer får ophævet dom om stokkeslag
August: Maldivernes højesteret har ophævet straffen til en 15-årig pige, der var dømt for at have sex uden for ægteskabet. Dommen lød oprindeligt på 100 stokkeslag og 8 måneders husarrest.

Baltic Pride gennemført på central rute i Vilnius
Juli: Det er for første gang nogensinde lykkedes at gennemføre Baltic Pride på en central rute i hjertet af Vilnius. Byrådet prøvede i lang tid at forbyde priden, men efter tre retssager og et massivt pres fra Amnesty, blev priden endeligt tilladt.

Beatriz' liv er reddet

Juni: Den unge gravide mor fra El Salvador, Beatriz, har efter ugers kamp for sit liv endelig fået tilladelse af myndighederne til at få en livsnødvendig abort. 14.000 danskere og Amnesty-medlemmer fra hele verden har været med til at lægge pres på myndighederne, som mandag den 3. juni gjorde en undtagelse på landets totale abortforbud.

Ny voldtægtlov er en sejr for kvinders retstilling

Juni: Efter fem års pres fra Amnesty har Folketinget vedtaget en ny voldtægtslovgivning – og resultatet er en klar sejr for danske kvinders retsstilling. Regeringen har nemlig fulgt Amnestys anbefalinger om at gøre op med den fuldstændigt forældede lovgivningen, der indtil nu har eksisteret.

Afghanske tolke får tilbudt ophold i Danmark

Maj: Amnesty er glad for, at forsvarsministeren er vendt på en tallerken og nu vil tilbyde ophold i Danmark til otte tolke fra Afghanistan. Amnesty har kæmpet intenst for at sikre tolkenes liv.

Maj: Regering i Irland ønsker nu at tillade abort, hvis morens liv er i fare. Det sker efter, at Amnesty lagde pres på de irske myndigheder, da gravide Savita Halappanavars i oktober døde, fordi læger nægtede at give hende den abort, der kunne have reddet hendes liv.

Papua Ny Guinea: Kvinder anklaget for ‘hekseri’ er reddet

April: Amnesty har kæmpet for at redde tre kvinder i Papua Ny Guinea, der var anklaget for hekseri og risikerede at blive henrettet. De tre kvinder er nu løsladt, og regeringen lover at afskaffe ”loven om hekseri”.

Danmark dropper omstridt Iran-støtte
April: Efter Amnesty har kritiseret Danmarks millionstøtte til FN's narkobekæmpelsesprogram i Iran, har regeringen valgt helt at droppe støtten. Iran henretter hvert år hundredevis af mennesker for narkorelateret kriminalitet - henrettelser som Danmark indirekte har været med til at støtte gennem narkoprogrammet.

Våbenhandelstraktat vedtaget
April: Det er en historisk sejr for menneskerettighederne - og for verdenen, at der nu kommer bedre kontrol med våbenhandel. Traktaten vil fremover forbyde stater i at overføre konventionelle våben til andre lande, hvis de vil blive brugt til at begå folkedrab, brud på menneskerettighederne eller krigsforbrydelser. Amnesty kan med begejstring konkludere, at mange års hårdt arbejde nu har båret frugt.

Den amerikanske stat Maryland afskaffer dødsstraf
Marts: Aktivisterne kunne ikke få armene ned af glæde, da Maryland, som den 18. stat i USA, afskaffede dødsstraffen. Det er den 6. stat, der i løbet af de sidste seks år har gjort op med den grusomme form for straf. Den gode nyhed er resultatet af humanitære organisationers årtier lange kamp, hvor Amnesty har spillet en afgørende rolle lige siden 1980'erne. Der er stadig 32 amerikanske stater, der bruger dødsstraf.

Italienske efterretningsmænd dømt for kidnapning
Februar: Efter pres fra blandt andet Amnesty, har appelretten i Milano dømt fem tidligere italienske efterretningsmænd for i 2003 at kidnappe den egyptiske statsborger Abu Omar på gaden i Milano. Han blev efterfølgende udleveret til egyptisk fængsel og angiveligt blev tortureret. Den italienske efterretning forsøgte efterfølgende at dække over kidnapningen, men nu er de fem agenter idømt henholdsvis ti, ni og tre gange seks års fængsel.

Ny klageinstans sikrer rettigheder for millioner af mennesker
Februar: Efter at Amnesty har kæmpet i fire år, har i alt ti lande nu tilsluttet sig en ny protokol, der sikrer en klageinstans for borgerne, hvis deres økonomiske, sociale og kulturelle menneskerettigheder bliver overtrådt. I alt har 42 lande udtrykt intentioner om at tilslutte sig protokollen.

Danmark: Ny voldtægtslov følger Amnestys anbefalinger
Februar: Det er nu slut med rabat til voldtægtsmænd, der forgriber sig på en sovende, bevidstløs eller kvinde med fysisk handicap. En stor sejr for kvinders retssikkerhed mener Amnesty, der i årevis har arbejdet for netop denne lovændring.

Sudan: Lærer og mor til fem løsladt
Januar: Jalila Khamis Koko blev 17. januar løsladt, efter ni måneders fængsel. Jalila er medlem af Sudans oppositionsparti Sudan Peoples’ Liberation Movement – North og er etnisk nuba. Amnesty har kæmpet for at få Jalila løsladt, efter hun i marts 2012 blev anholdt og anklaget for at “føre krig mod staten” og “underminere systemet”. Anklager, der i Sudan kan føre til dødsstraf. Tak til de 13.000 i Danmark, der skrev under for at få Jalila løsladt.

Kartam Joga

Indien løslader samvittighedsfangen Kartam Joga
Januar 2013: Kartam Joga, der er menneskerettighedsaktivist for Indiens indfødte Adivasi-folk, er blevet løsladt efter to år og fire måneder i fængsel. Amnesty har hele tiden fastholdt, at Kartam Joga blev anholdt af politiske grunde og har arbejdet hårdt på at få ham løsladt. De hilsner, han fik fra Amnestys medlemmer, var en af de vigtigste grunde til, at han holdt modet oppe i fængslet, fortalte Kartam Joga, efter han blev løsladt. Syv aktivister fra Kartam Jogas parti, Det Indiske Kommunistparti (CPI), sidder dog stadig fængslet. I følge Kartam Joga er de alle samvittighedsfanger, der har arbejdet fredeligt for Adivasiers rettigheder, ligesom ham selv.

Syrien løslader ”freds-brude”
Januar 2013: Ru’a Ja’far, Rima Dali, Kinda al-Za’our, og Lubna al- Za’our blev løsladt d. 9. januar. Kvinderne blev anholdt umiddelbart efter en fredelig demonstration i Syriens hovedstad Damaskus, hvor de, iført hvide brudekjoler og udstyret med bannere, demonstrerede for at stoppe volden i Syrien. Deres løsladelse er en del af en fangeudveksling, hvor 48 iranske gidsler, tilbageholdt af en væbnet oppositionsgruppe, er blevet løsladt mod, at Syriens myndigheder løslader 2.130 civile. Det er dog endnu ikke bekræftet om alle 2.130 er løsladt. Tak til alle dem, der skrev under på vegne af de fire kvinder, Ru’a Ja’far, Rima Dali, Kinda al-Za’our, og Lubna al- Za’our.

Støt menneskerettighederne - bliv medlem af Amnesty