Se også:Gode nyheder og resultater 2013Gode nyheder og resultater 2012Gode nyheder og resultater 2011Gode nyheder og resultater 2010

Nebraska afskaffer dødsstraffen

Menneskerettighedsforkæmpere og borgere i Nebraska kan nu fejre, at staten i det centrale USA tilslutter sig 18 andre stater og afskaffer dødsstraf.

Homoseksuelle irere kan nu blive gift

Sammen med tusindvis af irere jubler Amnesty over, at homoseksuelle i Irland nu kan gifte sig på lige vilkår med heteroseksuelle. Siden 2007 har Amnesty kæmpet mod ægteskabsdiskrimination af homoseksuelle i hele verden.

Moses Akatugba frigivet

Tusindvis af underskrifter, breve og støtteerklæringer har båret frugt. Dødsdømte nigerianske Moses Akatugba, bliver nu benådet, 10 år efter sin anholdelse.

Shell tvunget til at betale erstatning

Seks år efter, at store olieudslip ødelagde livsvilkårene for indbyggerne i Bodo i Nigeria, har beboerne opnået nogen retfærdighed. Efter seks års kampagner og juridiske kampe er oliegiganten Shell blevet tvunget til at betale erstatning på over 500 millioner kroner til beboerne i området.

Kvinder i Sydafrika får adgang til sundhed
Mødredødeligheden i Mkhondo i det østlige Sydafrika er alarmerende høj, blandt andet fordi kvinder og piger har ringe adgang til livsnødvendige sundhedsydelser. Efter vores Skriv for Liv-kampagne har sundhedsklinikken i Mkhondo nu åbent syv dage om ugen, så gravide har adgang til sundhedsydelser, når de har brug for det.

Al Jazeera-journalist løsladt
En domstol i Egypten har givet grønt lys for, at den australske Al Jazeera-journalist Peter Greste kan deporteres til sit hjemland. Sammen med sine kolleger Baher Mohamed og Mohamed Fahmy blev Peter Greste arresteret i december 2013 og idømt syv års fængsel for at offentliggøre ”falske” nyheder og for at have forbindelser til det forbudte Muslimske Broderskab.

Li Yans dødsstraf ændret
I 2013 var Li Yan i overhængende fare for at blive henrettet. Li Yans mand udsatte hende for fysisk og psykisk vold igennem flere år. Til trods for at Li Yan anmeldte ham til politiet, gjorde de intet. I desperation tog hun hans liv. Nu er hendes dødsdom udsat i to år. Oftest ændres den type dom til en fængselsdom efter to års god opførsel. Li Yans bror takker Amnesty og alle, der aktionerede for hans søster.

Anklager mod Claudia Tamariz frafaldet
Efter mere end 2 års kamp er anklagerne mod den 33-årige mexicaner Claudia Tamariz endeligt frafaldet. Claudia blev anklaget for at være medlem af en magtfuld og voldelig bande og blev tvunget til at underskrive en tilståelse, efter at være blevet udsat for massiv tortur.

Guadalupe fra El Salvador benådet
25-årige Guadalupe fra El Salvador blev idømt 30 års fængsel i 2007 - alene fordi hun aborterede ufrivilligt. Efter et massivt internationalt pres blev hun endeligt benådet i 2015.

Gode nyheder fra 2014

Iran: Ghoncheh Ghavami løsladt

Den 25-årige iranske kvinde demonstrerede i foråret for kvinders ret til at se volleyball, og fik en dom på et års fængsel for "at sprede propaganda mod staten". Efter et stort internationalt pres blev hun løsladt mod kaution i november. Ghoncheh Ghavami blev sendt i fængsel for at demonstrere for iranske kvinders ret til at se volleball.

Anti-homolov, Uganda
Den omstridte anti-homolov ville give fængsel i livstid for homoseksualitet. Rygterne svirrede hele foråret, hvor præsident Museveni til sidst valgte at godkende loven. Landets forfatning har dog nu underkendt loven, da den ikke blev vedtaget på lovlig vis.

Voldtægtslovgivning i Mozambique
Et nyt lovforslag i Mozambique ville give straffrihed til voldtægtsmanden, hvis han giftede sig med offeret. Takket være internationalt pres blev loven forkastet.

Mærkningsordning for politiet på vej
Oktober: Amnesty har i lang tid kæmpet for en praksis, hvor politiets uniformer bliver mærket med en form for ID, således at betjentene altid kan identificeres efter en politiaktion. En sådan ordning er nu endelig på vej.

FN's våbenhandelstraktat træder i kraft

September: Efter over 20 års kampagner og næsten uoverstigelige diplomatiske slagsmål i FN’s generalforsamling træder den nye våbenhandelstraktat i kraft den 25. december i år.

EU vil stoppe diskrimination af romaer i Tjekkiet
September, 2014: Europa-Kommission har besluttet at åbne en sag mod Tjekkiet på grund af landets systematiske diskrimination af romaer. Annonceringen er en stor sejr for Amnesty og andre civilsamfundsgrupper, der i over 10 år har forsøgt at presse EU til at gribe ind.

FN's våbenhandelstraktat træder i kraft til december

September, 2014: Efter over 20 års kampagner og næsten uoverstigelige diplomatiske slagsmål i FN’s generalforsamling træder den nye våbenhandelstraktat  i kraft den 25. december i år.

Dødsdømte Meriam Ibrahim løsladt

Juni, 2014: Efter et massivt pres fra over 1 million Amnestymedlemmer og aktivister blev den sudanesiske kvinde Meriam Ibrahim løsladt. Meriam blev i maj 2014 dømt til døden for religiøst ”frafald” og til piskning for ”utroskab”, fordi hun er er gift med en kristen mand.

Li Yan får en ny retssag

Juni, 2014: Den 43-årige kinesiske kvinde Li Yan blev i 2011 dømt til døden for mordet på sin voldelige ægtemand. Højesteret har efter flere års pres nu endeligt bestemt at bremse henrettelsen og lade hende få en ny retssag.

Mozambiques parlament trækker diskriminerende lovtekst tilbage

April, 2014: Mozambiques parlament har meldt ud, at de vil ændre en lovtekst, som ville have givet straffrihed til voldtægtsmænd, der giftede sig med deres ofre. Ændringen sker efter et massivt internationalt pres.

Mærkningsordning for politibetjente på vej

April, 2014: Amnesty har i lang tid kæmpet for en praksis, hvor politiets uniformer bliver mærket med en form for ID, således at betjentene altid kan identificeres efter en politiaktion. En sådan ordning er nu endelig på vej.

Hjælp på vej til danske transkønnede
Marts, 2014: Et nyt lovforslag fra regeringen vil betyde, at transkønnede danskere i fremtiden ikke tvinges til at blive kastreret eller få en psykiatrisk diagnose for at kunne foretage et juridisk kønsskifte. Forslaget glæder Amnesty, som længe har arbejdet for at ændre lovgivningen i Danmark.

Afghanistans præsident bremser kontroversiel lov
Februar, 2014:

Efter internationalt pres har Afghanistans præsident Hamid Karzai besluttet, at han alligvel ikke skriver under på et kontroversielt lovforslag, som ville forhindre familiemedlemmer i at vidne mod hinanden i sager om vold og voldtægt.

Alfreda Disbarro, Fillipinerne
Alfreda blev tortureret på den lokale politistation for at fremtvinge en falsk tilståelse. Takket være Amnestys pres bliver Alfredas tortursag nu efterforsket af politiets afdeling for interne affærer.

Mikhail Kosenko, Rusland
Den russiske aktivist blev idømt livsvarig, psykiatrisk forvaring efter en demonstration mod Putin. Kosenko er nu løsladt, men er fortsat under psykiatrisk opsyn.

Maryam Shafi’ Pour, Iran
Maryam fik en dom på 7 års fængsel for sin fredelige aktivisme på universitetet i Qazvin. Vi fik desværre ikke frigivet Maryam, men vi fik reduceret hendes straf til 4 års fængsel.